Restaurang och livsmedelsprogrammet (RL)

Gillar du att ge smakupplevelser, laga goda maträtter och bakverk eller vill du servera? Gå restaurang- och livsmedelsprogrammet på Uppsala yrkesgymnasium Ekeby. Efter utbildningen har du stor chans att få jobb. Du kan också plugga vidare. I utbildningen ingår 15 veckors APL (praktik).

En utbildning där målet är att öppna dörren till arbete inom restaurang och livsmedel.

Restaurang- och livsmedelsprogrammet (RL) passar särskilt dig som är intresserad av att i framtiden jobba inom restaurang, bageri, konditori, catering eller livsmedel i butik. När vi äter ute på en restaurang, beställer hem mat eller köper bröd i bageriet vill vi att det vi beställer ska var gjort på bra råvaror, se tilltalande ut och vara gott och nyttigt. Vi vill också få ett trevligt bemötande och känna oss väl omhändertagna i dessa sammanhang. Därför är ett mål och en viktig del i utbildningen att utveckla din servicekänsla och förmåga att möta gäster.

Restaurang och livsmedel är ett yrkesprogram där du får en utbildning inom restaurang och service och får lära dig matlagningens grunder, finesser och specialiteter. Vår strävan är att utbilda servicekunniga yrkesmänniskor i en bransch som ständigt förändras och utvecklas av inte minst internationella influenser.

Från och med augusti 2023 ingår högskoleförberedande kurser i utbildningen. Efter gymnasiet finns det stora möjligheter till att fördjupa sig inom yrket på högskola/universitet samt på yrkeshögskola. Det finns även flertalet utbildningar utomlands på universitetsnivå som är CSN berättigade.

Ekeby programblad kök.pdf (PDF, 122 KB)

Ekeby programblad bageri.pdf (PDF, 117 KB)

Uppdaterad:

Andra sidor under: Restaurang och livsmedelsprogrammet (RL)